Polska Agencja Żeglugi Powietrznej bierze udział w kolejnej edycji programu badawczo-rozwojowego SESAR, stanowiącym komponent technologiczny inicjatywy Single European Sky.
Głównym celem tego Programu jest redukcja opóźnień w ruchu lotniczym, ograniczenie kosztów wykonywanych lotów, wzrost przepustowości lotnisk i przestrzeni powietrznej oraz redukcja negatywnego wpływu lotnictwa na środowisko.
ASM – skrót od Airspace Managment – zarządzanie przestrzenią powietrzną to funkcja, dzięki której możliwe jest maksymalne wykorzystanie przestrzeni powietrznej przy uwzględnieniu potrzeb wszystkich użytkowników, zarówno cywilnych jak i wojskowych.
Aby ułatwić planowanie oraz wykorzystanie przestrzeni powietrznej ASM pracuje na trzech poziomach:
ASM1 – poziom strategiczny (więcej w zakładce OPS)
ASM2 – poziom przedtaktyczny
ASM3 – poziom taktyczny.
AMC POLSKA Realizuje zadania zarządzania przestrzenią powietrzną na poziomie ASM 2 i 3.
Skrót od Coordinated Universal Time, używany w depeszy RQA/AUP/UUP. Polska znajduje się w strefach czasowych:
Airspace Request, zamówienie na elementy przestrzeni powietrznej.
RQA należy składać do ASM2 według następujących zasad:
(RQA typ depeszy
EPXX kod ICAO/nazwa lotniska/ZZZZ
20/11/2018 06:00 – 21/11/2018 06:00 czas obowiązywania AUP
19/11/2018 09:00 czas nadesłania depeszy
001 TRA59 A055 F105 11:00 12:00 EPBK PJE nazwa i parametry strefy
AUP – Airspace Use Plan, plan użytkowania przestrzeni powietrznej, dokument zawierający informację o przydziale struktur przestrzeni powietrznej. Na każdy dzień można opublikować tylko jeden AUP.
UUP – Updated Airspace Use Plan, zaktualizowany plan użytkowania przestrzeni powietrznej zawierający zmiany do opublikowanego AUP
TYP WIADOMOŚCI | AUP |
NADAWCA | AMC POLAND |
OKRES WAŻNOŚCI | D/0600 D+1/0600 |
DATA WYSŁANIA | D-1/1400 |
NUMER | DESYGNATOR | WYSOKOŚĆ | CZAS AKTYWACJI | ORGAN ODPOWIEDZIALNY | FUA/EU RESTRYKCJE* | INFORMACJE DODATKOWE |
01 | L23 | F255 – F275 | 1000 – 1500 |
NUMER | DESYGNATOR | WYSOKOŚĆ | CZAS AKTYWACJI | ORGAN ODPOWIEDZIALNY | FUA/EU RESTRYKCJE* | INFORMACJE DODATKOWE |
01 | R40A | GND – F165 | 0600 – 0600 | ZZZZ | Y | SEE AIP |
NUMER | DESYGNATOR | WYSOKOŚĆ | CZAS AKTYWACJI | ORGAN ODPOWIEDZIALNY | FUA/EU RESTRYKCJE* | INFORMACJE DODATKOWE |
01 | R40A | GND – F165 | 0600 – 0600 | ZZZZ | Y | SEE AIP |
NUMER | DESYGNATOR | WYSOKOŚĆ | CZAS AKTYWACJI | ORGAN ODPOWIEDZIALNY | FUA/EU RESTRYKCJE* | INFORMACJE DODATKOWE |
NUMER | DESYGNATOR | WYSOKOŚĆ | CZAS AKTYWACJI | ORGAN ODPOWIEDZIALNY | FUA/EU RESTRYKCJE* | INFORMACJE DODATKOWE |
01 | EP2300 | 0600 – 1000 | FMP |
Aktywacja elementów przestrzeni nie będących w kolizji z przestrzenią kontrolowaną wymaga od użytkownika potwierdzenia 30 min wcześniej o wykonywaniu lotów zgodnie z AUP lub podania zmian.
Aktywacja stref kolizyjnych (w AUP opisane w kolumnie uwagi – „CLN”) wymaga uzgodnienia z ASM3 w dniu operacji na 1 godzinę przed planowanym rozpoczęciem oraz uzyskania zezwolenia.
Więcej informacji AIP ENR 2.2.2
Priorytety: OPS know – how
więcej informacji e-aip (ENR 2.2.3-1 & ENR 2.2.2-1) http://ais.pansa.pl/aip/index.php